سنت "آب زندگی"، میراث تبلیغی فرهنگی سونان قدوس اندونزی

صدها نفراز شهروندان مناطق مختلف شهر قدوس، استان جاوه میانی با برپایی مراسم سنتی دریافت آب زندگی که از 51 سرچشمه از کوه ها جمع آوری می شود، در مسجدی بنام "مناره قدوس" میان مردم توزیع می کنند. ...

صدها نفراز شهروندان مناطق مختلف شهر قدوس، استان جاوه میانی با برپایی مراسم سنتی دریافت آب زندگی که از 51 سرچشمه از کوه ها جمع آوری می شود، در مسجدی بنام "مناره قدوس" میان مردم توزیع می کنند.

 شرکت کنندگان با رژه انسانی و هرکدام کالن مخصوص حمل آب که از 51 سرچشمه های مختلف می آورند (50 کالن آب از چشمه خود شهر قدوس و 1 کالن آب از چشمه سونان کالیجاگا، شهر دِماک) جمع آوری می کنند.

پس از ورود و رسیدن گروه حامل آب به حیاط مناره قدوس، 51 گالن آب چشمه را با یکدیگر مخلوط کرده و قبل از توزیع میان مردم، علمای محلی روی آن دعا می خوانند.  محمد نجیب حسن مسؤول مسجد مناره و مقبره سونان قدوس گفت: که رژه انسانی آب زندگی بخشی از استراتژی تبلیغی و گسترش دین اسلام بود که سید جعفر صادق، نام اصلی سونان قدوس آنرا بنیان گذاری کرده است. مردم معتقدند که آب چشمه هایی که روی آن دعا و قرآن خوانده شده، می تواند سلامتی و برکات زیادی به همراه داشته باشد. وی افزود: آب منبع زندگی است که باید آن را حفظ کرد تا بتواند برای نسل های آینده مفید باشد. وجود "آب زندگی" برای جامعه قدوس معنای خاص خود را دارد. سامانی اینتاکوریس دبیر شهر قدوس توضیح می دهد که آب جمع آوری شده نمادی از وحدت است که می تواند همدلی و صمیمیت جامعه را تقویت کند. علاوه بر این نگرش مدارا و تسامح سونان قدوس است که می تواند نمونه ای برای زندگی در زمان حال باشد. باید گفت"این آب می تواند وسیله برای تبلیغ اسلام رحمانی باشد و نقش اجتماعی دین را در جامعه ایفا کند ."

منبع: رپوبلیکا

https://republika.co.id/berita/q71d29320/tradisi-banyu-panguripan-warisan-dakwah-kultural-sunan-kudus

کد خبر 19351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =